Sunday 10 November 2013

dream high @ power of Quran

Tips Menjadikan Quran Sebagai Penyelesai Masalah Kehidupan

1. Buka Al Quran secara rambang

Sebelum membuka Al Quran, berdoalah terlebih dahulu dan luruskan niat anda. Anda boleh membaca doa seperti berikut;

“Ya Allah, sampai saat ini aku masih belum menemui penyelesaian untuk masalah yang aku tanggung ini. Aku memohon dengan penuh harapan kepada-Mu supaya memberikan aku jalan yang terbaik.”

2. Lihat dan bacalah

Selepas membuka Al Quran secara rambang, bacalah ayat itu secara perlahan-lahan. Bacalah beberapa kali hingga anda berasa selesa. Bacakan ayat itu secara merdu supaya anda berasa tenang dan selesa. Alunan bacaan Al Quran dapat menyejukkan hati anda malah bacaan ayat-ayat Al Quran memilik unsur muzikal yang dapat melembutkan dan mencerdaskan hati anda.

Bacalah perlahan-lahan dan nikmati ayat-ayat itu. Contohnya, anda memutuskan bagi membaca lima ayat sahaja. Maka, bacalah ayat itu berulang-ulang. Selepas berasa selesa dan tenang, carilah makna ayat Quran yang sedang anda baca itu. Perhatikan maknanya. Baca makna tersebut berulang kali hingga anda faham. Dengan cara ini, anda melakukan pengakuan dan mengirimkan getaran-getaran positif dalam kehidupan anda.

3. Renunglah sedalamnya

Ketika membaca Al Quran, rasakan seolah-olah anda sedang berinteraksi dengan Al Quran. Rasakan yang Al Quran sedang berbicara dengan anda. Bacalah satu ayat dan berhenti. Rasakan semula yang Al Quran sedang berbicara dengan anda. Berhenti membaca Al Quran buat beberapa ketika. Diamlah sebentar. Fahami semula ayat yang anda baca itu.

Contohnya, anda menemui masalah, tiba-tiba anda menjumpai surah Al Baqarah ayat 153 yang bermaksud;

Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar

Fahamilah ayat itu sesuai dengan kemampuan anda. Ia meminta supaya anda bersabar dalam menghadapi segala msalah hidup. Bersabarlah! Allah sentiasa bersama orang yang sabar. Allah pasti memberi rahmat dan kurnia-Nya. Anda juga diperintahkan mendirikan solat. Solat membuatkan hati anda menjadi lebih tenang. Apabila anda melakukan langkah ini, insyaAllah anda tentu mendapat penyelesaian terbaik bagi masalah anda.

credits to my fb friends : aqillah ghazi^^

No comments:

Post a Comment